Aanbod praktijk

Onderwijsadvies kind en ouders

Soms verloopt het ontwikkelingsproces bij kinderen met begaafdheidskenmerken anders dan gehoopt of verwacht. Dit kan leiden tot het gevoel bij u als ouders en/of school dat er een puzzelstukje ontbreekt. In die situatie kan ik als professional meekijken, meedenken en meedoen om de puzzel compleet te maken.

Remedial Teaching

Niet zelden kunnen er, door een veelheid aan factoren, hiaten ontstaan in het leerproces. Ik begeleid kinderen met begaafdheidskenmerken bij het opsporen en wegwerken van die hiaten. Werken vanuit hogere denkordevaardigheden, leerstof verkort aanbieden en verwerken ,verrijken en omgaan met leren leren vormen hierin een rode draad.

Bijles

Doordat ik als professioneel leerkracht heb gewerkt en nu als specialist begaafdheid meekijk op uiteenlopende basisscholen ben ik goed op de hoogte van leerlijnen en methodes. Ik kan hierdoor met persoonlijke aandacht en expertise op maat aansluiten bij wat kinderen met begaafdheidskenmerken om uiteenlopende redenen extra nodig kunnen hebben.

Ik begeleid vanuit de visie dat ouders, school, leermiddelen, peers en natuurlijk het kind zelf, allemaal een rol spelen in kansen en beperkingen.
Doel van mijn begeleiding is om ieder kind met begaafdheidskenmerken te laten floreren in relatie, autonomie en competentie; actieve betrokkenheid van het kind zelf is hiervoor nodig, net als verbinding tussen alle betrokken.

Image
Image

Onderwijsadvies scholen

Hoe kun je als leerkracht concreet hogere denkorde-opdrachten inzetten in de klas, zodat kinderen met begaafdheidskenmerken ‘aan kunnen gaan’? Wat heb je dan als leerkracht nodig? Als team?
Ik begeleid leerkrachten tot en met scholen bij de ontwikkeling van hun visie op begaafdheid en de praktische invulling ervan.

Muziek

Muziek kan voor iedereen, maar zeker voor kinderen en volwassenen met begaafdheidskenmerken, een uitlaatklep zijn. Als uitvoerend en docerend musicus kan ik kinderen en volwassenen begeleiden in de ontdekkingstocht van het bespelen van een instrument en de rijkheid aan repertoire. Daarnaast biedt het maken van muziek bij uitstek kansen om te ‘leren leren’. Ik kan kinderen en volwassen met belangstelling/talent voor muziek bijvoorbeeld begeleiden met omgaan met weerstand wanneer iets niet lukt, hoe dat stapsgewijs aan te pakken en helpen met het overwinnen van die weerstand. Daarmee leer je vaardigheden die je op alle terreinen van je leven kunt inzetten. Doordat muziek als professional al een leven lang verankerd zit in mijn DNA kan ik meedenken, meehelpen en meedoen om de rijkdom van de wereld van de muziek te ontdekken vanuit verschillende invalshoeken.

Image